Yrkesakademin Susanna Vestling oli yhdessä parturikampaaja-alan opiskelijoiden ja opettajan kanssa Sevillassa, Espanjassa. Matkan aikana hän kävi keskusteluja työssäoppimisjaksoista, niiden mahdollisista ongelmista ja parhaista käytänteistä. Matkaraportista selviää mm. millaisia ongelmia mm. erilainen työkulttuuri, kielitaidon puute ja kulttuurin tuntemus voi aiheuttaa.
Benchmarking‐resa till Spanien, 16.4‐26.4.2016
Syfte:
‐ Studera en frisörstuderandes och medföljande lärares resa till praktikplatsen i Sevilla.
‐ Diskutera praktikarrangemang, rutiner och ansvarsfördelning samt få feedback från
mottagande samarbetspartners i Malaga, Sevilla, Valencia samt San Sebastian.
Program:
16.4.2016 Malaga
Resa till Malaga i Spanien tillsammans med frisörstuderande och lärare. Undertecknad hade gett
läraren, som i detta fall fungerade som medföljande person under några dagar, i uppgift att
förbereda studerande inför praktiken men att samtidigt låta studerande självständigt ”ta sig fram” på
själva resan. Detta betydde att det var studerande som skulle ta ansvar för att t.ex. checka in, hitta
rätt gate på flygplatsen och vid mellanlandningar, hitta buss/tåg/taxi för att ta sig vidare från
flygplats till Malaga centrum.
Eftersom undertecknad delvis hade en annan flygrutt och anlände före läraren och studerande mötte
jag upp utanför deras hostel i Malaga. Efter incheckning satte vi oss för att äta en bit och diskutera
igenom hur resan gått, samt hur de skulle fortsätta följande dag till Sevilla, där studerande skulle
stanna och genomföra sin praktik i fyra veckor.
Kommentarer: Undertecknad noterade att medföljande lärare lätt tog över och inte gav studerande
utrymme och ansvar att själv försöka. Det är med andra ord väldigt viktigt att den studerande ges
utrymme att ta ansvar och från början förstår sitt ansvar.
17.4.2016 Malaga
Förberedelser, dokumentering samt rundvandring i Malaga.
18.4.2016 Malaga
Möte med Service Internship Consulting Ltd. (SIC) samarbetspartner i Malaga. SIC är en relativt
nyetablerad organisation i Malaga i södra Spanien och som specialiserat sig på arrangemang gällande
praktikplatser och –perioder för unga europeiska studerande. Deras tjänster omfattar bl.a.
arrangerande av praktikplatser, boende, mötesutrymmen, studiebesök samt seminarier. Dessutom
bistår SIC med spanska språkkurser och turistinformation enligt behov.
Under mötet med Ms. M. Szauka behandlades mobilitetsrutiner samt arrangemang i Malaga. Under
en stor del av diskussionen behandlades respektive samarbetsparts ansvar och rollfördelning samt
framför allt de studerandes ansvar. Ms. Szauka nämnde flera case med olika situationer som tidigare
uppstått.
‐ Språksvårigheter
Många av de europeiska studerande som anländer till Malaga och närliggande regioner har bristande
spanska kunskaper. Oftast meddelas att de bör ha förkunskaper, eftersom engelska kanske inte är
tillräckligt. Många av de studerande gör sin praktik inom turistnäringen (hotell, restauranger..) men
engelska är inte tillräckligt. Dessutom förväntas det att de studerande som anländer är motiverade
och visar ett stort intresse av att lära sig spanska.
‐ Kulturchock
Medelhavskulturen är väldigt social och ofta även ”högljudd” vilken kan chockera speciellt nordiska
och skandinaviska studeranden, som kanske inte är vana vid att få en så direkt kritik. Detta har även
medfört och resulterat i att de önskat byta praktikplats eller velat avbryta praktiken och återvända
hem.
‐ Ansvar
De studerande som anländer och genomför sin praktik i Malaga måste ta eget ansvar och förväntas
uppföra sig och bete sig enligt landets kutym och regler. Det finns case när studerande, som för
första gången upplever frihet på egenhand och inte kan hantera denna. T.ex. inte förstår kulturella
koder och traditioner.
‐ Boendearrangemang
Studerande har ologiska förväntningar på boendet och jämför det med det egna boendet hemma…
Inte respekterar eller ignorerar tider när de ska vara inne utan t.ex. går på nattklubb utan att
meddela hyresvärden att de kommer senare. Det finns case när de studerande funnit sig utlåsta på
natten eller där hyresvärden hunnit kontakta föräldrar eller förmedlande organisation på natten och
varit oroliga.
19.4.2016 Sevilla
Möte med General Director E. Roncero vid St Gabriel School i Sevilla. Tillsammans med MS Roncero
och den medföljande läraren från YA besöktes frisörsstuderandes praktikplats samt familjen där
studerande bodde. De praktiska arrangemangen diskuterades och var tillfredsställande för alla
St Gabriel School är en språkskola som tillsammans med 4‐5 yrkesinstitut ingår i ett konsortium i
Sevilla. Språkskolan fungerar ofta som samordnare för de andra skolorna gällande utbyten och
utvecklingsprojekt. Eftersom språkskolan är specialiserad på att arrangera spanska, engelska och
inom kort kinesiska, språkkurser för både spanska och utländska studerande hade de omfattande
erfarenheter som mottagande part. Speciellt följande lyftes fram:
‐ Tidigare språkkunskaper
Väldigt viktigt att utvärdera tidigare språkkunskaper (spanska, engelska) för att studerande ska kunna
placeras på rätt praktikplats. Skolan tillhandahåller och skräddarsyr språkkurser enligt behov.
Den frisörstuderande som YA skickade till Sevilla hade baskunskaper i spanska men dessutom
beställdes en kort intensivkurs i spanska (6 h).
Ms. Roncero lyfte även fram vikten av att de studerande är motiverade och intresserade av att lära
sig spanska under vistelsen. Intresse för att lära spanska påverkar även arbetsmotivationen och
motiverar inte bara den studerande själv utan påverkar hela arbetsteamet. Integrationen på
praktikplatsen fungerar då också bättre.
‐ Kulturkännedom
Bra om de studerande som anländer till Sevilla har fått information och även själva tagit reda på fakta
om spansk kultur, traditioner och kultur i Sevilla mm.
‐ Arbetskultur
Spansk arbetskultur skiljer sig från det nordiska och förhandsinformation kan förhindra felaktiga
förväntningar. Dessutom kan arbetsuppgifterna variera från land till land på grund av olika arbetsoch
yrkesprofiler.
‐ Flexibilitet
Genom god vilja, flexibilitet, nyfikenhet och samarbetsvilja kan de flesta utmaningar mötas på ett
positivt sätt och samtliga partners får goda erfarenheter från vistelsen, såväl mottagande och
sändande samarbetspart som studerande själva.
20.4.2016 Sevilla
Styrelsemöte med konsortiet samt besök till Art School. Undervisningsutrymmen presenterades och
samarbetsområden diskuterades (möjliga praktikplatser).
Undertecknad var inbjuden att delta i styrelsemötet som behandlade bl.a. utbyten samt
marknadsföring och information.
‐ Diskussion gällande t.ex. information via Facebook
Målgruppen för informationen var utländska samarbetspartners samt studerande. Hurudan
information bör mottagande organisation förmedla till studerande och sändande organisationer, för
att det sedan på plats inte ska uppstå missförstånd eller för att studerande inte ska ha felaktiga
förväntningar? Saklig information med enkel engelska.
Avfärd till Valencia
21.4.2016 Valencia
Besök och möten vid SCV Juan Comenius i Valencia är en privatägd kooperativ yrkesutbildare som
specialiserat sig på tekniska ämnen, inom både VET och IVT. Som VET Institution, fokuserar de på:
Nursery (barn i åldern 0‐3 år), elektronik, administration och ekonomi (Business), bild, video,
fotografi och ljud samt Produktion (Audiovisuella och scenuppträdanden). De flesta utbildningarna
omfattar två.
Under besöket presenterades det spanska utbildningssystemet samt samtliga ovan nämnda
utbildningsområden. Därefter gjordes en rundtur i Valencia.
22.4.2016 Valencia
Under den andra dagen presenterades undervisningsutrymmen vid SCV Juan Comenius och rutiner
och möjligheter för studerandeutbyten behandlades. I detta fall kunde skolan direkt utgöra en
praktikplats (Nursery, bild, video, fotografi och ljud samt Produktion) för studerande från YA.
Som mottagande part följer skolan ECVET rutiner och har erfarenhet av utbytesstuderande. Under
besöket presenterades jag för en studerande, som gjorde praktik som speciallärare/assistent. Nästan
samtliga lärare behärskade engelska och därför behandlades spanska språkkunskaper inte enskilt
under detta möte. Valencia är också en stad som besöks av många turister och därför finns goda
möjligheter till IA platser med engelska som kommunikationsspråk. Samarbetspartnern lyfte inte
fram några speciella utmaningar som mottagande part utan instämde i övriga partners kommentarer
gällande intresse för språk och kultur samt ansvar och respekt.
23.4.2016 Valencia‐san Sebastian
Avfärd till Bilbao/San Sebastian
24.4.2016 San Sebastian
Möte och rundtur med TKNIKA representanter (samarbetspartner i San Sebastian). Tre
representanter från TKNIKA presenterade regionen.
25.4.2016 San Sebastian
Möte vid TKNIKA samt besök till närliggande yrkesskola i Irun. Besök till St Jean de Luz (FR).
Besök på TKNIKA samt presentation av deras verksamhet. TKNIKA är ett institut för innovation inom
yrkesutbildning och grundades 2005, för att främja innovation, kreativitet och entreprenörskap i
Baskien. TKNIKA fungerar också som koordinator och samordnar innovationsprojekt för
yrkesutbildare. Centret samarbetar med universitet, företag och teknikcentra, vilket tillåter dem att
hålla sig uppdaterade med den senaste inom utveckling, trender och metoder för innovation.
‐ Verksamhetsområden
TKNIKA är speciellt stolta över sin forskning inom trä‐ och skogsindustrin och under besöket
presenterades och förevisades laboratorier inom detta område. Det samma gällde inom glasfiber och
maskin‐och metall. Även inom aquaponics driver centret forskning och försöksverksamhet. Bl.a.
undersöktes system för vattenbruk, där det avfall som produceras av odlad fisk eller andra
vattenlevande djur levererar näringsämnen för växter som odlas hydroponically, som i sin tur renar
vattnet.
Speciellt intressant under rundvandringen på TKNIKA var presentationen över yrkeslärarutbildningen
samt deras fortbildningssystem. Utrymmena för yrkeslärarutbildningen var innovativa och baserade
både utrymmes‐ och systemmässigt sig på flexibla och digitala lösningar, metoder och system.
Fortbildningen för yrkeslärarna fokuserade på att de skulle upprätthålla ”expertkunskaper” genom
research och skolningar, inte genom praktiska arbetslivserfarenheter och –perioder.
‐ Tidpunkt för besök
TKNIKA fungerar främst som mottagande part för personal och samarbetar med många universitet,
yrkeshögskolor och yrkesskolor i Europa. Eftersom det främst tar emot personal (personal‐ och
kunskapsutbyte), har de inte upplevt några speciella utmaningar kring arrangemang eller rutiner. Det
enda som lyftes fram är betydelsen av att noggrant planera tidpunkten för besöket så att besökarna
får ut mesta möjliga och så att berörda lärare och experter är tillgängliga. Flera lärare från TKNIKA
har genomfört jobbskuggning vid YA.
BIDASOA i Irun är ett baskiskt yrkesinstitut som främst erbjuder utbildning och fortbildning inom
industriområdet, bl.a. mekanik, trä‐ och möbelsnickeri, industrielektronik, telekommunikation samt
byggområdet. Under studiebesöket till yrkesskolan presenterades undervisningsutrymmen och
utbildningar. Skolan har under många år haft europeiskt samarbete, främst med europeiska skolor.
Lärare från BIDASOA har genomfört jobbskuggning vid YA. Nu planeras även inlärning i arbetet för
studerande från YA i Irun. Därför var det viktigt att bekanta sig med regionen och skolan samt
diskutera rutiner och arrangemang.
‐ Drönare
Skolan använde drönare i sin undervisning och speciellt inom lantmäteri.
‐ 3D printer
Kurser och fortbildningar erbjöds både till skolans heltidsstuderande men också i form av kortkurser
till industrin (främst kvällstid).
‐ Elektronik och telekommunikation
Ett av skolans fokusområden. Ett område som lyftes fram var hemelektronik samt larmsystem.
Intressant var också att skolans utrymmesbokning var förhandsprogrammerad och bokningarna
styrde i sin tur belysning och uppvärmning.
‐ Trä
En traditionell industribransch inom området som det nu satsades på för att kunna öka
rekryteringen.
‐ Kursverksamhet
Fortbildnings‐ och kursverksamhet för företag och organisationer erbjöds speciellt kvällstid.
Skräddarsydda kurser.
BIDASOA hade inte upplevt några extraordinära utmaningar gällande utbytesperioder. Ju längre
utbytesperioder desto större chans för de studerande att integrera sig i kulturen och på
praktikplatsen. Yrkesutbildaren identifierar sig också med de baskiska traditionerna och arbetar för
att möta kraven inom baskiskt arbets‐ och näringsliv.
26.4.2016
Hemresa från Spanien
Slutsatser:
Samtliga mottagande samarbetspartners lyfte fram betydelsen av förkunskaper i spanska eller ett
stort intresse av att vilja lära sig både språk och kultur. Ju mer förkunskaper de studerande (eller
personalen) har innan de genomför sitt utbyte i Spanien/Baskien desto fler erfarenheter kommer de
att få. Utbytena omfattar inte bara yrkesmässiga kunskapsutbyten utan också i mycket stor
omfattning språk‐ och sociala färdigheter i en annan kulturell miljö.
Det är viktigt att sändande och mottagande part på förhand kommer överens om de finansiella
aspekterna och ansvarsfördelningen (Memorandum of Understanding) samt deltagarnas ansvar och
uppgifter (Learning Agreement).
Genom handlednings‐ och informationstillfällen vid både sändande och mottagande organisation
förbereds deltagarna inför den ”nya” situationen och vardagen och på så sätt undviks missförstånd
och orealistiska förväntningar. Det är också viktigt att speciellt de unga deltagarna (studerande)
förstår sitt ansvar och de kulturella och sociala koderna och uppför sig så som det förväntas av dem.
De bör anpassa sig till ett annat kulturellt vardags‐ och arbetsliv. För många unga studerande är det
den första egna perioden utan den egna familjen och denna ”frihet” innebär även ett ansvar.
Missbruk av detta ansvar medför kanske konsekvenser de inte förutsatt, t.ex. uppsägning från
praktikplats, låst dörr vid hemkomst efter överenskommen tid, oroliga hyresvärdar, byte av bostad,
kommunikationsproblem och känsla av bristande respekt.
Också för sändande och mottagande organisation kan detta få följder i form av förlorad framtida
praktikplats.
Spansk arbetskultur skiljer sig från det nordiska och förhandsinformation kan förhindra felaktiga
förväntningar. Dessutom kan arbetsuppgifterna variera från land till land på grund av olika arbetsoch
yrkesprofiler. Genom god vilja, flexibilitet, nyfikenhet och samarbetsvilja kan de flesta
utmaningar mötas på ett positivt sätt och samtliga partners får goda erfarenheter från vistelsen,
såväl mottagande och sändande samarbetspart som studerande själva. De flesta utbyten genomförs
dock med väldigt gott resultat och de utmaningar som uppstår under utbytet utgör en del av livslångt
lärande. Deltagarna, och speciellt unga studerande, upplever efter utbytesperioden att det egna
ansvaret fått dem att växa som individer, de har blivit mer självsäkra och de är stolta över sina nya
erfarenheter.