Loading...

Ryusei Fukushikai Group järjesti Osakassa 22.11.2017 jo kolmatta kertaa suuren HANAKO-seminaarin. Tämänkertainen seminaari juhlisti rv. Kayoko Fujimoton kirjan julkaisemista ja keskittyi hyvinvointiteknologian kehittämiseen sekä käyttöönottoon. Kayoko Fujimoto kertoo kirjassaan, miten hänestä tuli hyvinvointialan yrittäjä ja miten hän on kehittänyt raskasta vanhustenhoitoalaa. Japani on maailman nopeinten ikääntyvä yhteiskunta, jossa tarvitaan uusia mahdollisuuksia vanhustenhoidossa. Ryusei Fukushikai vanhainkodeissa ja päiväkeskuksissa on kehitetty oma koulutusohjelma työntekijöille. Yhtenä kehitysaskelena on mahdollista hakea työelämän vaihtoon Suomeen.


HANAKO-verkoston yhtenä työryhmänä toimii vuodesta 2015 Hyvinvointiteknologian työryhmä. Työryhmän Japani-vierailun ja innovaatioiden tuloksena heidän ansiosta on kehitetty uusi hyvinvointiteknologian tutkinnonosa. Materiaalia testattiin vuonna 2017 Tredussa ja se tulee ammatillisen koulutuksen reformin myötä käyttöön lähihoitajatutkintoon tammikuusta 2018. Työryhmän vetäjä Nina Eskola-Salin esitteli hyvinvointiteknologian käyttöä ja koulutusta Suomessa.


Suomen ja Japanin lähestymistavassa hyvinvointiteknologiaan on yksi suuri ero: Suomessa teknologia on tukemassa ja auttamassa hoitajien työtä, Japanissa se tarkoittaa monesti hoitorobottien kehittämistä. Myös teknologia käyttöönotossa on eroja: teknologian pioneeri Japani keskittyy kehittämään korkeateknologiaa ja Suomi lähtee käytännön tarpeesta ja kehittää kokeillen monenlaisia apuvälineitä arkea helpottamaan. Maria Juuso Villa Tapiolasta kertoi, millaista teknologia käytetään dementiakodin arjessa Espoossa.


Japanilaisten tutkimusryhmien ja tuotekehittäjien edustajat esittelivät seminaarissa uusimpia hoitorobotteja. Miltä robotin pitäisi näyttää ja kuulostaa, että ihminen haluaa ja uskaltaa kommunikoida hänen kanssa, oli keskeinen kysymys. Sekä yliopiston tutkimusryhmät, tuottajat (Daiwa Jaouse, Parasonic) että tuotteiden käyttäjät RF työntekijät kommentoivat teknologian välineiden käyttöä seminaarissa. Työntekijän näkökulmasta apuvälineen vaikutus on siinä, että asiakas hymyilee ja haluaa käyttää niitä, hoitajalla on vähemmän stressiä ja selkäkipua. Asiakas aktivoituu.


Seminaariin osallistuminen kuului HANAKO-verkoston Hyvinvointiteknologian työryhmän opintomatkan ohjelmaan. Lue lisää ryhmäläisten kokemuksista Osakassa marraskuussa 2017 http://hyvitehanakossa.blogspot.fi/


   Uusimmat


  1. 24/05 2018 15:58 24/05 2018 15:58
  2. 25/05 2018 14:25 25/05 2018 14:25
  3. 21/05 2018 13:55 21/05 2018 13:55
  4. 17/05 2018 11:55 17/05 2018 11:55
  5. 16/05 2018 08:40 16/05 2018 08:40
  6. 04/05 2018 16:30 04/05 2018 16:30
  7. 04/05 2018 12:22 04/05 2018 12:22
  8. 03/05 2018 11:18 03/05 2018 11:18
  9. 23/04 2018 10:14 23/04 2018 10:14
  10. 18/04 2018 16:26 18/04 2018 16:26
  11. 11/04 2018 16:05 11/04 2018 16:05
  12. 16/04 2018 13:36 16/04 2018 13:36
  13. 11/04 2018 11:37 11/04 2018 11:37
  14. 11/04 2018 09:09 11/04 2018 09:09
  15. 11/04 2018 08:56 11/04 2018 08:56